Zadanie
Marekovi sa často stáva, že si na palubu lietadla berie zvláštne veci. Jednou z nich bol hmotný bod na nehmotnom závese. Keď lietadlo začalo zrýchľovať, pohybujúc sa stále vodorovne a priamočiaro po dráhe, voľný hmotný bod zavesený na pevnom bode v lietadle, sa od zvislice vychýlil približne o \(\ang{15}\), na základe čoho sa dalo odhadnúť zrýchlenie lietadla. Aké bolo? Keď bolo lietadlo vo vzduchu, stále konštantne zrýchľovalo, no už nebolo ľahké nájsť zvislú polohu vzhľadom na Zem, lebo lietadlo, letiace v smere podlahy, bolo naklonené a vonku bola tma, čiže sme nevideli horizont. Ako by ste odmerali zrýchlenie v tomto prípade?
Poznámka: Očakávané riešenie je detailný postup merania a zistenie smeru a veľkosti zrýchlenia.
Celé riešenie budeme formulovať vo vzťažnej sústave spojenej s lietadlom. Táto vzťažná sústava v obidvoch prípadoch zrýchľuje, čo znamená, že na telesá v nej pôsobí zotrvačná sila proti smeru zrýchlenia s veľkosťou \(F_\mathrm{z} = ma\), kde \(m\) je hmotnosť objektu a \(a\) je zrýchlenie lietadla.
Ako prvé sa pozrime na rozbeh po dráhe, keď je podlaha lietadla ešte rovnobežne so zemou. Vieme, že na zavesený hmotný bod (kyvadlo) pôsobia tri sily. Gravitačná \(F_\mathrm{g}\) smerujúca dole, zotrvačná \(F_\mathrm{z}\) smerujúca kolmo na gravitačnú, a sila od lanka \(T\) smerujúca v smere lanka. Keďže kyvadlo nezrýchľuje1, tieto sily musia dať nulovú výslednicu. Inými slovami, tvoria pravouhlý trojuholník, kde \(T\) je prepona. Vieme, že medzi \(T\) a \(F_\mathrm{g}\) je uhol \(\ang{15}\). To znamená, že zotrvačnú silu a tým aj zrýchlenie lietadla vieme vyrátať ako \[ F_\mathrm{z} = F_\mathrm{g}\tan\ang{15} \Implies a = g\tan\ang{15} \doteq \SI{2.6}{\metre\per\second\squared}. \]
V druhej časti úlohy (stále riešenej vo vzťažnej sústave lietadla) je komplikácia, že nevieme, ktorým smerom pôsobí gravitačná sila, no vieme jej veľkosť. O zotrvačnej nevieme veľkosť, ale vieme, že je rovnobežná s palubou lietadla.
Ak sa budeme pozerať ďalej na kyvadlo, tak jeho smer nám bude ukazovať výslednicu gravitačnej a zotrvačnej sily. Povedzme, že by sme vedeli aj veľkosť \(F\) tejto výslednice. Do obrázka 1 sme zakreslili informácie, ktoré vieme. Kružnica značí všetky možné body, kam môžeme nakresliť koniec šípky2 reprezentujúci gravitačnú silu a prerušovaná čiara značí smer zotrvačnej sily. Z obrázka vidíme, že máme len dve možnosti (zelenú a červenú), ako zvoliť smer a veľkosť týchto síl, aby sme dostali správnu výslednicu.
Vieme vybrať z týchto dvoch prípadov? Komerčné lietadlá štandardne nemajú závratné zrýchlenia, lebo je to neekonomické. To znamená, že gravitačná sila bude stále tá dominantná, a teda môžeme prehlásiť, že realite bude zodpovedať zelený prípad. Ak by však Marek bol na palube stíhačky, nevedeli by sme zrýchlenie určiť jednoznačne.
Náš postup sme teda zredukovali na odmeranie smeru a veľkosti výslednice a následnú geometriu, konkrétne kosínusovú vetu3. Ako by sme vedeli zmerať rýchlosť? Pomôže nám opäť kyvadlo. Vieme, že perióda malých kmitov kyvadla je \(T = 2\pi\sqrt{l/\widetilde{g}}\)4. Ak teda odmeriame dĺžku závesu a periódu, vieme vypočítať \(\widetilde{g}\). Tým sme získali už aj veľkosť výslednice \(\widetilde{g}m\) a máme kompletný postup, ako by sme zistili zrýchlenie.
Už len na záver doplňme, že pomocou kosínusovej vety by sme \(a\) vyjadrili ako \[ a = \widetilde{g}\cos\alpha - \sqrt{\widetilde{g}^2\cos^2\alpha + g^2 - \widetilde{g}^2}, \] kde \(\alpha\) je uhol medzi výslednicou gravitačnej a zotrvačnej sily a podlahou lietadla. Pri riešení kvadratickej rovnice sme zobrali mínus, lebo to zodpovedá zelenému prípadu.
Stále všetko berieme vo vzťažnej sústave lietadla.↩︎
Pričom sa začína v rovnakom bode ako \(F\).↩︎
Poznáme veľkosti dvoch strán a jeden uhol.↩︎
Uvedomme si, že pre kyvadlo je irelevantné, či \(\widetilde{g}\) je gravitačné zrýchlenie \(g\) alebo zrýchlenie zodpovedajúce hociakej inej sile, v tomto prípade súčtu gravitačnej a zotrvačnej.↩︎
Diskusia
Tu môžte voľne diskutovať o riešení, deliť sa o svoje kusy kódu a podobne.
Pre pridávanie komentárov sa musíš prihlásiť.