Zadanie

Je rok 2047. Kubko upgradoval svoju električku T3 na maglev T3000 a vo voľnom čase jazdí na transkontinentálnych trasách. Maglev T3000 sa pohybuje bez trenia vo vákuovej trubici v nulovej nadmorskej výške a má maximálnu cestovnú rýchlosť \(\SI{2000}{\metre\per\second}\). Trubice maglevu vedú okolo celej Zeme v rovnobežkovom smere. Cestujúci majú vysoké nároky na komfort a okrem dostatočne širokých sedadiel, vysokého stropu, prístupu k batožine a hojného prísunu palubného občerstvenia požadujú aj to, aby v žiadnom okamihu cesty nepocítili preťaženie väčšie ako \(\SI{1.5}{g}\).

Ako najbližšie k pólom môže maglev premávať, aby boli cestujúci spokojní? Vyriešte túto úlohu z pohľadu

  1. inerciálneho pozorovateľa vznášajúceho sa nad pólom Zeme,
  2. neinerciálneho pozorovateľa spojeného s rotujúcou sústavou, v ktorej je pasažier maglevu v pokoji,
  3. neinerciálneho pozorovateľa spojeného s rotujúcou Zemou (náhodný okolostojaci na stanici maglevu).

Zem považujte za dokonalú guľu s polomerom \(R_\oplus = \SI{6371}{\kilo\metre}\). Jej rotáciu neignorujte.

Namiesto toho, aby sme sa hneď pustili do bezhlavého počítania, zamyslime sa najskôr nad tým, čo všetko potrebujeme počítať a čo máme očakávať.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že máme riešiť tri úlohy. To však nie je pravda. V skutočnosti riešime len jednu úlohu v troch rôznych vzťažných sústavách. No a keďže je to tá istá úloha, vo všetkých troch častiach máme očakávať rovnaké výsledky. Predsa to, aké preťaženie cestujúci cíti, nemôže závisieť od toho, kto sa naňho pozerá. Ak cestujúci v dôsledku nadmerného preťaženia hodil šabľu, tak to bude vidieť každý bez ohľadu na vzťažnú sústavu, z ktorej sa pozerá. Preto aj preťaženie pocítené cestujúcim počítané v rôznych vzťažných sústavách musí byť rovnaké. Preto ak ste v jednotlivých častiach tejto úlohy odovzdali rôzne výsledky, zrejme ste sa poriadne nad úlohou nezamysleli.

Takže už vieme, že máme vypočítať jedno preťaženie tromi rôznymi spôsobmi. Lenže čo to vlastne to preťaženie je? Mohli by sme povedať, že je to to, čo cítime, keď na nás pôsobia vonkajšie sily. A nech je táto definícia akokoľvek presná, nepovie nám veľa o tom, čo máme počítať. Tak to skúsme inak. Preťaženie je zrýchlenie nášho tela v dôsledku kontaktných síl vyjadrené v násobkoch tiažového zrýchlenia. Dobre, toto je už niečo, s čím sa dá pracovať. Čo je zrýchlenie, vieme; čo je tiažové zrýchlenie, vieme; ale čo sú kontaktné sily?

Vo všeobecnosti možno sily rozdeliť na dva typy – povrchové (kontaktné) a objemové. Objemové sily sú také, ktoré pôsobia na každý kúsok daného telesa. Príkladom je napríklad gravitácia alebo neinerciálne sily. Gravitácia priťahuje každý kúsok telesa nejakou malou silou a výsledná sila je súčtom týchto malých síl, ktorými sú priťahované jednotlivé kúsky telesa. Podobne napríklad odstredivá sila či iné neinerciálne sily pôsobia na každý kúsok telesa a výsledná sila je súčtom príspevkov od jednotlivých kúskov. Súčet týchto príspevkov má rovnaký pohybový účinok na teleso, ako keby celá objemová sila pôsobila v jeho ťažisku, preto ich zakresľujeme práve do ťažiska. Na druhej strane, povrchové (kontaktné) sily sú také, ktoré, ako už názov napovedá, sa prenášajú kontaktným silovým pôsobením cez povrch telesa. Keď položíme teleso na stôl, tak cezeň neprepadne nadol, pretože stôl naň pôsobí silou smerom nahor. Táto sila nepôsobí v ťažisku, ale v mieste kontaktu. Iným príkladom kontaktných síl je napríklad trenie.

V súlade s našou definíciou, ak si teleso hovie na stole, pociťuje preťaženie \(\SI{1}{\gforce}\). Ale nie je to kvôli tiažovej sile. Teleso je na stole v pokoji, preto ak naň pôsobí tiažová sila \(mg\) nadol, pôsobí stôl rovnako veľkou silou nahor. Tiažová sila je objemovou silou, preto podľa našej definície nespôsobuje preťaženie. Sila od stola je však kontaktnou silou, preto spôsobuje preťaženie \(\frac{mg}{m} = \SI{1}{\gforce}\) smerom nahor.

Niekto by sa mohol pýtať, že prečo uvažujem len kontaktné sily a ignorujem objemové. Zrejme nikto nebude namietať, keď priradím nulové preťaženie takej situácii, keď na mňa nepôsobia žiadne sily – napríklad keď sa vznášam v prázdnom vesmíre. No teraz si predstavte, že môj vesmír nie je úplne prázdny, ale nachádza sa v ňom čierna diera. Čierna diera nevyžaruje ani neodráža svetlo, takže ju nemôžem vidieť. Pôsobí na mňa však gravitačne, takže ja sa pohybujem rovnomerne zrýchleným pohybom1. Lenže keďže v prázdnom vesmíre nič nevidím, ani sa ničoho nedotýkam, tak neviem, že zrýchľujem. Pre mňa je to pocitovo rovnaká situácia, ako keby vesmír bol úplne prázdny2. Iná situácia – ak sa ocitnem v padajúcom výťahu, tak môžem cítiť strach, no nie preťaženie3.

Čo to znamená pre nášho cestujúceho v magleve T3000? Pôsobí naňho tiažová (t. j. gravitačná plus odstredivá) sila, ďalej v závislosti od vzťažnej sústavy prípadné neinerciálne sily – no obe tieto sú objemovými silami, preto nespôsobujú preťaženie – a sila od sedačky a bezpečnostného pásu, ktoré držia cestujúceho na jeho mieste. Jedine posledná menovaná sila je kontaktnou silou, preto na určenie preťaženia potrebujeme počítaj práve ju4.

Po tomto úvode môžeme pristúpiť k počítaniu. Uvažujme guľatú Zem s hmotnosťou \(M\) a polomerom \(R\) rotujúcu uhlovou rýchlosťou \(\varOmega\). Ďalej uvažujme maglev premávajúci po rovnobežke na košírke5 \(\vartheta\) rýchlosťou \(\pm v\)6 a cestujúceho vovnútri s hmotnosťou \(m\). Pre cestujúceho možno písať nezávisle na vzťažnej sústave pohybovú rovnicu \[ m\vec{a} = \vec{F}, \qquad{(1)}\] kde \(\vec{a}\) je zrýchlenie cestujúceho v danej vzťažnej sústave a \(\vec{F}\) je výsledná sila pôsobiaca na cestujúceho v tejto vzťažnej sústave.

Prvý prípad je najjednoduchší. Nachádzame sa v inerciálnej vzťažnej sústave. Vidíme, že cestujúci vykonáva pohyb po kružnici (rovnobežke) s polomerom \(r = R\sin\vartheta\) rýchlosťou \(w = \varOmega r \pm v\), preto pozorujeme, že má dostredivé zrýchlenie \[ a_d = \frac{w^2}{r} = \frac{\left(\varOmega R\sin\vartheta \pm v\right)^2}{R\sin\vartheta}. \qquad{(2)}\] Na cestujúceho pôsobia len inerciálne sily – gravitačná sila \[ F_g = \varkappa\frac{mM}{R^2} \qquad{(3)}\] smerom do stredu Zeme a kontaktná sila od sedačky \(F_k\), ktorú si rozdelíme na radiálnu zložku v zmysle cylindrických súradníc, t. j. zložku \(F_r\) ležiacu v rovine rovnobežky, a zložku \(F_z\) kolmú na túto rovinu, teda rovnobežnú so zemskou osou7. Uvedené sily a zrýchlenie dosadíme do (1) a rozpíšeme po zložkách: \[ \begin{aligned} m\frac{\left(\varOmega R\sin\vartheta\pm v\right)^2}{R\sin\vartheta} &= \varkappa\frac{mM}{R^2}\sin\vartheta - F_r; \\ 0 &= \varkappa\frac{mM}{R^2}\cos\vartheta - F_z. \end{aligned} \qquad{(4)}\] Výsledná kontaktná sila bude \[ F_k = \sqrt{F_r^2 + F_z^2} = \left\{ \left[\varkappa\frac{mM}{R^2}\sin\vartheta - m\frac{\left(\varOmega R\sin\vartheta \pm v\right)^2}{R\sin\vartheta}\right]^2 + \left(\varkappa\frac{mM}{R^2}\cos\vartheta\right)^2 \right\}^{1/2}. \qquad{(5)}\]

V druhom prípade máme pasažiera maglevu v pokoji, teda \[ a = 0. \qquad{(6)}\] Okrem gravitačnej sily a kontaktnej sily rovnakých ako v predchádzajúcom prípade naňho ale pôsobí neinerciálna odstredivá sila. Keďže vzťažná sústava rotuje uhlovou rýchlosťou \(\omega = \varOmega \pm \frac{v}{R\sin\vartheta}\), má odstredivá sila veľkosť \[ F_o = m\omega^2 r = m\left(\varOmega \pm \frac{v}{R\sin\vartheta}\right)^2 R\sin\vartheta = m\frac{\left(\varOmega R\sin\vartheta \pm v\right)^2}{R\sin\vartheta} \qquad{(7)}\] a pôsobí v rovine rovnobežky smerom od osi otáčania. Po dosadení príslušných síl a zrýchlenia do (1) v tomto prípade dostaneme \[ \begin{aligned} 0 &= \varkappa\frac{mM}{R^2}\sin\vartheta - F_r - m\frac{\left(\varOmega R\sin\vartheta \pm v\right)^2}{R\sin\vartheta}; \\ 0 &= \varkappa\frac{mM}{R^2}\cos\vartheta - F_z. \end{aligned} \qquad{(8)}\] Kontaktná sila teda opäť bude \[ F_k = \sqrt{F_r^2 + F_z^2} = \left\{ \left[\varkappa\frac{mM}{R^2}\sin\vartheta - m\frac{\left(\varOmega R\sin\vartheta \pm v\right)^2}{R\sin\vartheta}\right]^2 + \left(\varkappa\frac{mM}{R^2}\cos\vartheta\right)^2 \right\}^{1/2}. \qquad{(9)}\]

Tretí prípad je najzložitejší. Tentokrát pozorujeme, že pasažier vykonáva pohyb po kružnici s polomerom \(r = R\sin\vartheta\) rýchlosťou \(\pm v\). Pozorujeme teda, že má dostredivé zrýchlenie \[ a_d = \frac{\left(\pm v\right)^2}{r} = \frac{v^2}{R\sin\vartheta}. \qquad{(10)}\] Okrem gravitačnej a kontaktnej sily, ktoré sú, samozrejme, rovnaké ako v predchádzajúcich dvoch prípadoch, pôsobí naňho tentokrát odstredivá sila \[ F_o = m\varOmega^2 r = m\varOmega^2 R\sin\vartheta. \qquad{(11)}\] No to nie je všetko. Tým, že sa pasažier pohybuje v rotujúcej vzťažnej sústave rýchlosťou \(v\), pôsobí naňho ešte aj Coriolisova sila, pre ktorú platí \[ \vec{F_C} = -2m\vec{\varOmega} \times \vec{v}. \qquad{(12)}\] Keďže v prípade pohybu po rovnobežke sú \(\vec{\varOmega}\) a \(\vec{v}\) na seba kolmé, veľkosť Coriolisovej sily bude jednoducho \[ F_C = \pm 2m\varOmega v, \qquad{(13)}\] bude kolmá na oba vektory \(\vec{\varOmega}\) aj \(\vec{v}\), teda bude mať taktiež radiálny smer v zmysle cylindrických súradníc, a podľa pravidla pravej ruky určíme, že bude smerovať od osi rotácie8, teda rovnako ako odstredivá sila. Teraz už konečne môžeme dosadiť všetky sily a zrýchlenie do (1) a dostaneme \[ \begin{aligned} m\frac{v^2}{R\sin\vartheta} &= \varkappa\frac{mM}{R^2}\sin\vartheta - F_r - m\varOmega^2 R\sin\vartheta \mp 2m\varOmega v; \\ 0 &= \varkappa\frac{mM}{R^2}\cos\vartheta - F_z. \end{aligned} \qquad{(14)}\] Kontaktná sila tento raz teda bude \[ \begin{aligned} F_k = \sqrt{F_r^2 + F_z^2} &= \left[ \left(\varkappa\frac{mM}{R^2}\sin\vartheta - m\varOmega^2 R\sin\vartheta \mp 2m\varOmega v - m\frac{v^2}{R\sin\vartheta}\right)^2 + \left(\varkappa\frac{mM}{R^2}\cos\vartheta\right)^2 \right]^{1/2} = \nonumber \\ &= \left\{ \left[\varkappa\frac{mM}{R^2}\sin\vartheta - m\frac{\left(\varOmega R\sin\vartheta \pm v\right)^2}{R\sin\vartheta}\right]^2 + \left(\varkappa\frac{mM}{R^2}\cos\vartheta\right)^2 \right\}^{1/2}, \end{aligned} \qquad{(15)}\] čo je presne rovnaká sila ako v predchádzajúcich dvoch prípadoch.

Keď už sme si našli veľkosť kontaktnej sily, zostáva nám len dopočítať, pre ktoré zemepisné šírky (košírky) je splnená podmienka \[ \left|\frac{F_k}{m}\right| \leq \SI{1.5}{\gforce}, \qquad{(16)}\] čiže \[ \left[\varkappa\frac{M}{R^2}\sin\vartheta - \frac{\left(\varOmega R\sin\vartheta \pm v\right)^2}{R\sin\vartheta}\right]^2 + \left(\varkappa\frac{M}{R^2}\cos\vartheta\right)^2 \leq \SI{2.25}{\gforce\squared}. \qquad{(17)}\] Keďže riešiť túto rovnicu pre neznámy uhol \(\vartheta\) analyticky by bola výzva aj pre Chucka Norrisa, na pomoc si zoberieme počítač a budeme ju riešiť numericky/graficky. Na grafe je vyšrafovaná oblasť, kde je nerovnica splnená, pričom “/” šrafovanie zodpovedá pohybu na východ (t. j. rýchlosti \(+v\)) a šrafovanie “\” pohybu na západ (t. j. rýchlosti \(-v\)). Limitná košírka je pre prvý prípad \(\ang{3.207}\) a pre druhý prípad \(\ang{3.056}\), čo zodpovedá vzdialenosti od pólu po povrchu Zeme \(\SI{356.6}{\kilo\metre}\), resp. \(\SI{339.8}{\kilo\metre}\).

Komfortná zóna pre jazdu maglevom T3000

Diskusia

Tu môžte voľne diskutovať o riešení, deliť sa o svoje kusy kódu a podobne.

Pre pridávanie komentárov sa musíš prihlásiť.