Zadanie
Mözög sa vozil s Kubkom električkou, pritom samozrejme dostal prednášku o všetkých možných technických aspektoch. V rámci toho zistil, že električky majú iba jeden zberač, narozdiel od trolejbusov, ktoré majú dva. Pomôžte mu vysvetliť, prečo sú električky takto ukrátené.
Trolejbus je vozidlo poháňané elektrickým pohonom. Spravidla býva poháňané jednosmerným prúdom s napätím \(\SIrange[range-phrase={\text{ až }}]{500}{600}{\volt}\). Čoraz bežnejšie je, že trolejbus má aj batériu a môže sa tak v prípade potreby pohybovať aj bez pripojenia na trakčné vedenie. Existuje viacero typov trakčného vedenia: pantograf, často používaný vlakmi a električkami, tyčové vedenie, využívané trolejbusmi, alebo napríklad lýrové vedenie, dnes už málo používané a zväčša nahradené vyššie zmienenými typmi trakčného vedenia. Miesto trakčného vedenia je v metre často využívaná tretia koľajnica, kde je obvod taktiež uzavretý jazdnými koľajnicami. Londýnske metro má až štyri koľajnice, čo má oproti trakčnému vedeniu a tretej koľajnici tú výhodu, že cez jazdné koľajnice neprechádza elektrický prúd. Ak by bol cez ne odvádzaný do zeme, mohol by sa dostať do kovovej konštrukcie tunela a poškodiť ju.
Trolejbus používa tyčový zberač prúdu. Aby elektrickým obvodom prechádzal prúd, obvod musí byť uzavretý. Trolejbusy preto majú dva zberače prúdu napojené na dva rovnobežné drôty trakčného vedenia. Druhý zberač slúži pre uzavretie elektrického obvodu.
Električky využívajú spravidla pantograf, no niektoré pre zber prúdu využívajú tyčový zberač prúdu, ktorý je pre ne v porovnaní s pantografom z viacerých dôvodov menej výhodný. Električka má však narozdiel od trolejbusu iba jeden zberač a je napojená len na jeden drôt trakčného vedenia, čo platí taktiež pri použití pantografu. Ako je už vyššie spomenuté, koľajové vozidlá, medzi ktoré patrí aj električka, často pre uzavretie obvodu využívajú práve jazdné koľajnice, ktoré, keďže sú vodivé, sú na tento účel ideálne a električka tak nepotrebuje dva zberače prúdu napojené na dva drôty trakčného vedenia. Trolejbus sa však pohybuje na kolesách s gumenými pneumatikami a keďže guma je elektrický izolant, nie je možné ju použiť pre uzavretie obvodu. Preto trolejbus pre uzavretie obvodu potrebuje druhý tyčový zberač prúdu a druhý drôt trakčneho vedenia.
Môžeme sa dotknúť jazdných koľajníc, aj keď sa používajú ako súčasť elektrického obvodu? Áno, dokonca aj viackrát ako raz. Koľajnice sú totižto uzemnené a my, stojaci na zemi, sme uzemnení tiež. Obaja teda máme rovnaký elektrický potenciál, čiže po dotknutí sa koľajníc nami žiadny prúd tiecť nebude. Ale ak sa miesto trakčného vedenia používa tretia či štvrtá koľajnica, ktoré uzemnené nie sú, nie je bezpečné sa ich dotýkať.
Diskusia
Tu môžte voľne diskutovať o riešení, deliť sa o svoje kusy kódu a podobne.
Pre pridávanie komentárov sa musíš prihlásiť.