Zadanie
Pamätá si ešte niekto Vilomeniny? To bola taká tá relácia, na konci ktorej vždy vyťahovali obrus zo stola spod kopy rozložených tanierov a snažili sa rozbiť čo najmenej. Tak si teraz predstavme tanier zanedbateľných rozmerov sediaci na obruse sediacom na stole, prevísajúcom o dĺžku \(L\). Hmotnosť obrusu je \(m\), hmotnosť taniera \(M\), súčiniteľ šmykového trenia medzi stolom a obrusom \(f_1\), medzi obrusom a tanierom \(f_2\) a medzi tanierom a stolom \(f_3\). Akou najmenšou silou by musel súťažiaci ťahať za obrus, aby tanier zostal na stole, ak pôvodne sedel (tanier, nie súťažiaci) na samom okraji stola?
![](obrazky/obrus.png)
Nuž, aj vám sa zdala táto úloha akási jednoduchá? Veruže aj bola. Ak ste si uvedomili, čo sa v jednotlivých fázach pohybu deje, vystačili ste si s elementárnou mechanikou. Poďme teda na to.
Kľúčom k úspechu bolo rozdeliť si dej na dve etapy. V prvej fáze, kým sa obrus pohybuje pod tanierom, bude na tanier pôsobiť trecia sila konštantnej veľkosti od obrusu, ktorá ho urýchľuje. V momente, keď tanier opúšťa obrus, má už nejakú rýchlosť a začne naň pôsobiť trecia sila od stola, ktorá ho bude naopak spomaľovať.1 Minimálnu potrebnú silu na vytiahnutie obrusa zrejme dostaneme, keď budeme uvažovať limitný prípad, v ktorom tanier zastane na opačnom konci stola. Keď už toto vieme, stačí nám nájsť príslušné zrýchlenia a dráhy, na ktorých prebiehajú jednotlivé fázy, a sme za vodou. Potom to už bude len o narábaní s rovničkami.
Uvažujme najskôr prvú fázu. Označme zrýchlenie obrusu \(a_{1}\) a zrýchlenie taniera \(a_{2}\). Na tanier pôsobí v horizontálnom smere len trecia sila od obrusu, preto \[ Ma_{2}=f_{2}Mg \quad\Rightarrow\quad a_{2}=f_{2}g\text{.} \]
Na obrus pôsobí okrem trecej sily od taniera ešte aj trecia sila od stola a sila, ktorou obrus ťaháme. Preto môžeme písať \[ ma_{1} = F-f_{2}Mg-f_{1}\left(M+m\right)g \quad\Rightarrow\quad a_{1} = \frac{F}{m}-\left[f_{2}\frac{M}{m}+f_{1}\left(1+\frac{M}{m}\right)\right]g\text{.} \]
Okamžite vidíme, že tak obrus ako i tanier sa pohybujú rovnomerne zrýchleným pohybom.
Nech tanier prejde dráhu \(x=\frac{1}{2}a_{2}t_{1}^{2}\) do momentu, kedy opustí obrus. Ľubovoľný bod obrusu musí za ten istý čas \(t_{1}\) prejsť dráhu \(L+x\), aby sa celý obrus dostal spod taniera. To znamená, že platí \[ L+\frac{1}{2}a_{2}t_{1}^{2} = \frac{1}{2}a_{1}t_{1}^{2}, \]
odkiaľ \[ t_{1}=\sqrt{\frac{2L}{a_{1}-a_{2}}}\text{.} \]
Vylúčením času z vyjadrenia dráhy dostaneme \[ x = \frac{a_{2}L}{a_{1}-a_{2}} \]
a pre rýchlosť taniera v momente opustenia obrusu platí \[ v=a_{2}t_{1}=a_{2}\sqrt{\frac{2L}{a_{1}-a_{2}}}\text{.} \]
Poďme teraz na druhú fázu pohybu. Tá je o poznanie jednoduchšia, lebo žiaden obrus v nej už nefiguruje. Na tanier pôsobí jedine trecia sila od stola proti smeru pohybu, ktorá ho spomaľuje. Možno teda písať2 \[ Ma_{3}=f_{3}Mg \quad\Rightarrow\quad a_{3}=f_{3}g\text{.} \]
Tanieru zostáva do konca stola prešmýkať sa vzdialenosť \(D-x\). Vzhľadom na to, že spomaľuje z rýchlosti \(v\) a na konci stola musí zastať, tak možno písať súbor rovníc \[ 0 = v-a_{3}t_{2} \quad\Rightarrow\quad t_{2}=\frac{v}{a_{3}}\text{;} \] \[ D-x = vt_{2}-\frac{1}{2}a_{3}t_{2}^{2} = \frac{v^{2}}{2a_{3}}\text{.} \]
Vylúčením neznámych zrýchlení a dráhy \(x\) postupnými úpravami dostávame \[ D-\frac{a_{2}L}{a_{1}-a_{2}} = \frac{1}{2a_{3}}a_{2}^{2}\frac{2L}{a_{1}-a_{2}}\text{;} \]
\[ a_{1} = a_{2}\left(1+\frac{L}{D}+\frac{a_{2}}{a_{3}}\frac{L}{D}\right)=f_{2}g\left(1+\frac{L}{D}+\frac{f_{2}}{f_{3}}\frac{L}{D}\right)\text{;} \]
\[ F = \left\{ f_{1}\left(M+m\right)+f_{2}\left[M+\left(1+\frac{L}{D}+\frac{f_{2}}{f_{3}}\frac{L}{D}\right)m\right]\right\} g\text{.} \]
Predpokladáme, že tanier po obruse prešmykuje, čo znamená, že budeme narábať so šmykovým (dynamickým) trením. Keby tanier neprešmykoval, tak by sa vzhľadom na obrus nepohyboval a určite by skončil spolu s ním na podlahe.↩
Za kladný smer sme si tentokrát zvolili opačný než v predošlom prípade, aby sme dostali kladné spomalenie taniera, čo nám umožní písať kinematické rovnice rovnomerne spomaleného pohybu v zaužívanej konvencii so znamienkom mínus a kladným spomalením.↩
Diskusia
Tu môžte voľne diskutovať o riešení, deliť sa o svoje kusy kódu a podobne.
Pre pridávanie komentárov sa musíš prihlásiť.